woensdag 23 juli 2008

Blad 1


• De bejaarde dame doet verwoede pogingen in te parkeren. Bij elke manoeuvre klinken luide schurende en krakende geluiden. De bewust nonchalant gelegde grote zwerfkeien laten een verpletterende indruk achter op het oude DAFje.


• In de agrarische winkel wacht ik achter een boer van klein postuur in een blauwe overall. De eigenaar vraagt wat hij nodig heeft. "Kom moar met noar buut'n" zegt de boer, het is kennelijk moeilijk uit te leggen. De eigenaar - altijd in voor een scherts - grijnst naar mij en roept: "Oah, tegen zo'n klein kealtjen dörv ik wel!"

• Op het heuvelachtige circuit Donington Park (GB) volgt de tv-camera de achterkant van het kopgroepje van drie coureurs dat close naar beneden racet. De commentator is lyrisch: "Look at that! Poetry going down the Hill!"

• De kleine kickbokser is bezig het van de grote te winnen, David versus Goliath. Het Eurosport-commentaar: "It's not the dog in the fight, it's the fight in the dog!"

• Aan de spoorlijn Zutphen-Winterswijk ligt station Lievelde-Groenlo. Op het perron is de weëe lucht van de naastgelegen slachterij te ruiken. Daar achter ligt het kerkhof. Volgens een werknemer worden de slachtingen stilgelegd bij een begrafenis. De gesmoorde kreten zouden de plechtigheid bederven.

• In de supermarkt praat de ene vrouw tegen de andere, die haar als verlamd aanhoort. De scène doet denken aan Hyacinth Bucket en haar buurvrouw Elisabeth uit Keeping up Appearances, maar dan live. Ik beweeg mij er heel langzaam vandaan en kan de minutenlange geseling in mijn ooghoeken bijna niet aanzien.

• In de de puinhoop tussen twee huizen in Caïro zie ik een zwartbonte koe grazen. Even waan ik mij thuis, maar zie dan dat ze een krant eet, ik meen de Al-Ahram te herkennen.

• Op het kerkhof van Z. liggen veel naamgenoten, geen familie want hun naam eindigt op een e. Ik raak in gesprek met een gemeentewerker. Hij vertelt dat hij bij het ruimen van een graf altijd verbaasd is over de kwaliteit van de pyama's van vroeger. Jansen en Tilanus zijn nog intact, maar van de dode rest meestal maar weinig.

Geen opmerkingen: