donderdag 24 juli 2008

Blad 2


• Koninginnedag moet nog op gang komen, maar de twee niet meer zo jonge mannen zijn al stomdronken. De ene valt van zijn fiets en begint die te molesteren, waardoor zijn maat een onbedwingbare slappe lach krijgt en ook bij zijn fiets neerzijgt.

• De man van het echtpaar houdt mij staande. Vriendelijk vraagt hij of zijn blinde vrouw mijn ligfiets mag aanraken, ze heeft nog nooit zo'n ding 'gezien'. Haar vingers betasten het aluminium en haar gezicht krijgt een dromerige, goedkeurende uitdrukking.

• Commentaar onderweg op deze fiets, een Kann Linear: " Ben je niet bang voor doorliggen?!"

• Een ander echtpaar zag ik vaak op een glanzend zwarte tandem. De vrouw achterop en blind, de man voorop en aan een ouderwetse koetsier herinnerend.

• In de voormalige rijwielhandel zit nu een Italiaans restaurant. Nog steeds zie ik er de glanzende fietsen opgesteld in plaats van het lichtgetinte houten meubilair en witte servetpunten.

• De folder op de website toont een flitsende mountainbike, genoemd naar de komeet Hale-Bopp waar ik lang naar kon kijken in de winterse westelijke hemel van 1997.

• De nieuwe fiets kocht ik vooral om het merk: Louison Bobet. Zijn mager gezicht met donker plakhaar stond op het balhoofd, de eerste Fransman die de Tour drie keer won. Op een dag vroeg iemand uit welk Frans kippenhok ik de fiets had meegenomen en begreep ik dat het einde voor Bobet nabij was.

• Een niet meer zo nieuwe mode is het laten begroeien van een afgedankte fiets bij het meestal piekfijn verzorgde woonhuis. Een bitter einde voor het rijwiel dat zich zo graag verplaatste.

• Opeens bereed de verstokte vrijgezel zijn dienstfiets op een keihard dameszadel met een gleuf in het midden. Hij pochte op het comfort van deze verandering, maar ik vermoed dat het een 'practical joke' van zijn fietsenmaker was.

• Een uitvinding van kunstenaar Man Ray: een tekening van een fiets met een zadel waarin via de trappers een rubberen zadelpen op en neer beweegt en een daarvan genietende vrouw met opwaaiende zomerjurk.

Geen opmerkingen: