vrijdag 25 juli 2008

Blad 3


• In de strenge winter van 1979 zit een zwaan vastgevroren aan ijsschotsen in het kanaal. Het beest slaat met zijn vleugels en maakt een klaaglijk geluid. De bevrijding door de ijsbreker kan nog uren duren.


• Op het industrieterrein loopt een scholekster driftig heen en weer te baltsen voor zijn spiegelbeeld op een donkere ruit. De bewakingscamera ziet het onverschillig aan.

• Laat op een herfstige zaterdagochtend zie ik op de verharde weg door het bos een wat slungelige hond lopen. Het is de eerste vos die ik hier zie, na bijna vijfentwintig jaar.

• Het schaap ligt hulpeloos op zijn rug. De boer schuift zijn klomp eronder en schopt het overeind met een 'lobje', hij houdt er zijn handen nonchalant bij in de zakken.

• De erfhond blaft mij aan met opgetrokken lippen. Ik breng zijn grimas over naar iemand die dat ziet en op zijn beurt grijnst, drie paar tanden ontbloten bijna simultaan.

• Bij de boerderij staat een groene ronde ton aan de weg. Onder het deksel steekt een bleke kippenpoot naar buiten, het lijkt of het kadaver nog een lift wil.

• Het ree springt plotseling uit de bosrand, we raken elkaar nog net. Elegant roodwild dat blauwe plekken zal krijgen van een elegante blauwe auto.

• Ergens op het platteland dat ter plaatse erg plat is grazen lama's. Nergens bergen te zien, zij moeten wel aan 'laagtevrees' lijden.

• Op weg naar Odessa staat bij een bushalte een behuild jongetje met een jute zak die beweegt. Voorbijrijdend zie ik nog de kop van het varkentje dat naar de markt moet eruit steken.

• In de vroege ochtend klinkt het geschreeuw van een lading varkens voor de slachterij, het snijdt door de ziel. Ik moet denken aan de tekst: "Eet geen vlees, het is zo wreed" onder een kindertekening van een varkentje in een kinderbox.

• Het druilerige, puberachtige mokken van pony's vergeleken met het dartelen van geitjes in hun veelkleurige hansoppen bij de speeltoestellen.

• In het halfduister van de zomeravond trap ik per ongeluk op een pad. Het klinkt alsof er hard in een ouderwetse koperen autotoeter wordt geknepen, een luide vochtige zucht in mineur.

Geen opmerkingen: