zondag 27 juli 2008

Blad 5


• Mijn vader wil aan het eind van de startbaan de North American F-100 Super Sabre recht over zich heen zien komen. Ik sta er naast en voel door het lawaai mijn borstbeen trillen in zijn onvolgroeide kas.


• Eerst hoor ik het geluid van een luchtverplaatsing. Daarna de General Dynamics F-16 in zijn laagvliegroute over dit huis. Altijd in dezelfde richting en altijd dat ontzettend harde, scheurende geluid dat heel lang te horen is.

• Gedaver van groepen zware motoren, bestuurd door te dikke mensen van meer dan midelbare leeftijd. De stoet lijkt op de penguins van professor van Lupardi in Kapitein Rob, ook door de helmen met intercoms.

• Het monotoon drammende geluid van een bulkauto die veevoer pompt in een silo bij de boerderij verderop. Vooral deprimerend op maandagmiddag.

• September met zijn maïsoogst en de kneuzers die steeds stiller en sneller worden. Het bonken van de hard rijdende silagewagens in de kuilen van de zandwegen daarentegen luider.

• Gevechten tussen kraaien en roeken om een gedeelte van het bos. Dreigementen en schuttingtaal klinken over en weer in de schemering.

• Een laagvliegende Lockheed P3 Orion met diep brommende propellermotoren die de boomtoppen bijna lijken te raken. Hij lijkt op een groot en traag insect.

• De zelfde bromtoon, maar dan van een horenaar, een reuzenwesp die rondcirkelt in mijn werkruimte. Ik duik steeds weg voor het insect, want de steek schijnt niet mis te zijn.

• Het brommertje dat ik hoor hangt hoog boven mij in de lucht, een Ultra Licht Vliegtuig. Zo moet Otto Liliënthal het gewild hebben.

• Altijd rond half vijf raast onzichtbaar de motorfiets volgas voorbij. Die drang om snel thuis te komen over deze weg die juist wil onthaasten.

• Op Oudejaarsdag zie ik een stel jongeren rijden met de carbidbus op hun VW Pick-up. De hele buurt wordt onder schot genomen, zelfs deze zandweg (verboden in te rijden).

Geen opmerkingen: